2019-08-03
I Göta kanal hade vi som mest 15 m/s motvind och 1 knop motströms.
Från 30 graders värme till 15 grader på 12 timmar!!
Mest frustrerande är nog den dåliga vhf disciplinen att svara på våra anrop.
Vi fastnade i Vänersborg.
Vi fick köra på motor till pärlan Lurö, Stenstaka där vi gjorde den obligatorisk rundvandringen. Sista etappen mest segling tack och lov.
Mottagningskommite av nära och kära.
Summering: Ca 1800 Nm. Hälften motor hälften segling.
Ca 500 l diesel har vi förbrukat.
7.5 vecka totalt.
Tidsplan och besättningsbyten har fungerat perfekt.
Tack till alla som har gjort denna resa möjlig och tack till dig Ingela som har uppdaterat hemsidan med våra resebrev.
Hälsningar från kapten på Christina
2019-07-29
Efter att ha blivit uppvaktade av estniska kustbevakningen kom vi fram till Tallinn.
Utflykt i den gamla hansa staden och i närområdet.
Segling vidare till Dirhamn och Kärdla på Dagö.
Fantastiskt fina gästhamnar i Estland. Borde besökas fler gånger.
Utflykt med cykling i de gamla svensk byggderna och såg närheten till Sovjettidens ockupation tydligt.
Långsegling och motorgång till Gotska sandön.
Äntligen kan jag pricka av detta målet från min lista.
Vidare mot Fårö, Kalmar, Utklippan, Skanör Falsterbo. Vi plockade 3 liter björnbär som blev sylt till frukosten.
Alltid roligt att segla genom Öresundsbron och sundet.
Stopp i Helsingborg. Halland väderö har intressant natur.
Vi fick sista platsen i Vingas trånga hamn.
Hårt slit i den 30 gradiga värmen att få ihop till dagens lunch nystekt makrill.
Bunkring i Göteborg inför sista etappen Trollhättekanal och Vänern.
2019-07-16
Hejdå Schengen!
Aspö utklarerade, visum gällde från 8/7 00:00…..00:10 korsade vi gränsen, vi ropar upp Russian Coastguard men får inget svar. Farleden gäller många fartyg med konstant inklarering då St Petersburg har ca 5 miljoner stad.
Våt SXK kontakt Vladimir, hjälpte oss med all formalia. Sen seglar vi vidare ytterligare 17nm till vår marina ”Central river yacht club”. Vladimir möter upp oss och visar runt.
Enormt trötta åt vi middag sent på kvällen på marinans restaurang.
Med gångavstånd till buss och Metro blev kommande dagars turistande enkel, så mycket att se och upplevs.
Positiv känsla kring St Peterburg, störst var nog Marinsky teaterns balett, Les arvs.
Efter 6 intensiva dagar var vi redo att fortsätt vår resa, fyllde 225 litet diesel, allt är betalt, båten genomsöks av knarkhund, så var vu utklarerade.
Efter 28 tim på motor och 6 tim segling är vi inklarerade i Schengen, vi ligger nu i Pirita Marina, Tallin, Moskva OS 84 seglingsarena.
I morgon flyger Anders Nyberg hem, i övermorgon kommer Jan Weman med Tallink så då blir vi tre igen .
2019-07-05
Efter att vi legat o naturhamnen Säcken söder om Möja var det åter dags för byte av besättning, längst ut på Värmdölander mönstrade Erik på och Ann och Lillemor mönstrade av.
Nu siktar vi tre gubbar på Hangö. Det närmaste dygnets östliga vindar gjorde att vi letade oss till Svenska högarna i yttersta skärgården i stället, sen eftermiddag kom vi iväg.
På natten SW ca 12 m/s grova dykningar o sjösjuka som resultat.
Hangö är en trevlig sjöstad/sommarstad.
Vi seglar vidare mot naturhamnen och naturreservatet Älgsjölandet och sen vidare mot Helsingfors.
Vi är nu i Finlänska skärgården, mitt Istanbul på Skatuddens marina i Helsingfors turistar vi, en bra sak är att alla marinor i Finland har sauna!
I morgon seglar vi vidare österut.
2019-06-26
Sista slussen iMem är avklarad. Nu går färden vidare mot Stegeborg slottsruin där midsommar firas.
Nästa blir västra stendörren och Trosa, här körde jag fast i dyn i deras grunda hamn.
Barn och barnbarn mönstrade av, Lillemor och Anders mönstrade på inklusive en gräsand.
Södertälje kanal och Birka är nästa mål. Nu kan jag pricka av Brika från min lista.
Stockholm med infart via Mälaren och hammarbyslussen rekommenderas, Navis på Djurgården blev natthamn.
I dag hade vi följe med briggen tre kronor upp till Vaxholm, i natt siktar vi på natruhamn i närheten av Möja.