Som ni har undrat – Team NIKE live!

CSS J24 seglas så flitigt som det bara går. I ur och skur, i stiltje och i hårdvind (naja men upp till 14 är vi med). Alla som är nyfikna på kappsegling är varmt välkomna att höra av sig. Det primära målet är att vi ska vara en tjejbesättning men det målet är svårt att uppfylla.

Här kommer en stilstudie i hur man kommer sist i en kappsegling!

(Vi kommer inte sist jämt men vi har nästan alltid roligast)

Ännu en strålande onsdagssegling!

Undertecknad lämnar över ordet till Lars Åke och hans poetiska skildring av säsongens 3:e onsdagssegling:

Hejsan.

I dag seglades den 3:e onsdagsseglingen. Denna gång i en ren vind från sydväst
ca 3-4 m/s. Fina förhållanden alltså. 5 båtar kom till start. Segrare denna
onsdag blev André Henriksson i en Rush 31, 9 sekunder före 2:an Magnus
Olofsson, Aphrodite 22. 3:a Lars-Åke Andersson, Compis 97. 4:a Gunnar Roswall,
Comfortina 32. 5:a Jessica Lindqvist, J24.

Seglarhälsningar från Lars-Åke Andersson, CSS.

Jag passar på att be om ursäkt för att SailWave-filerna inte publiceras som sig bör, vi jobbar på att lösa detta lilla aber. Snart kommer även en sammanställning, den som väntar på något gott..

vÅRSfest på lördag!

Hej alla glada CSS:are!

På lördag är det dags för den årliga vår- och årsfesten.
Tyvärr ser det ut som de varma sommarkvällarna har kommit av sig, men vad gör väl det!
Ta på kläder efter väder, kanske en filt överst i picknickkorgen, så ska väl vi seglare klara av lite nordliga vindar. 😀

Vi börjar vi 17.00 tiden, men det går bra att droppa in när som helst under kvällen.

Varmt välkommen
önskar vi i Festkomittén.

Picasso Cup 2012

Kan en segling vara bättre? I strålande sol och visserligen ganska svaga och väldigt växlande vindar mellan 0 och 6 m/s kom sex båtar till start. Fyra hemmaseglare, en Karlstadbåt och en från Sjötorp.

Många fina bilder finns, kommer inom kort men resultatet finns här.

Picasso Cup 2012

Overall

Sailed: 3, Discards: 0, To count: 3, Ratings: LYS, Entries: 6, Scoring system: Appendix A
Rank Fleet Boat Class SailNo Club HelmName CrewName LYS Första Seglingen Andra seglingen Tredje Seglingen Total Nett
1 E Farbro Bosse 707 40 CSS Mikael Andersson 1.083 1.0 1.0 1.0 3.0 3.0
2 E Mejt V X-99 247 SjöSS Leif Dehlén 1.254 3.0 3.0 2.0 8.0 8.0
3 E Meanmachine3 CB66 54 KSS Claes Källqvist 1.175 2.0 4.0 3.0 9.0 9.0
4 E Minipilen Aphrodite 22 44 CSS Magnus Olofsson 1.035 5.0 2.0 6.0 13.0 13.0
5 E Karukera First 40 162 CSS Ola Sandell 1.394 4.0 6.0 4.0 14.0 14.0
6 E Nike J24 5 CSS Jessica Lindkvist 1.108 6.0 5.0 5.0 16.0 16.0
Första Seglingen at 10.15.00

Vinden stod ganska stadigt på NO men började vrida mot V och avta i slutet av seglingen. Mycket nära ren kryss.

Start: Start 1, Finishes: Elapsed time, Time: 10:15:00, Distance: cirka 4.5 nm, Course: lä-lovart kurs 45 grader, Wind dir: NO, Ave wind: 4
Rank Fleet Boat Class SailNo Club HelmName CrewName LYS Start Finish Elapsed Corrected Points
1 E Farbro Bosse 707 40 CSS Mikael Andersson 1.083 10:15:00 11:23:30 1:08:30 1:14:11 1.0
2 E Meanmachine3 CB66 54 KSS Claes Källqvist 1.175 10:15:00 11:19:29 1:04:29 1:15:46 2.0
3 E Mejt V X-99 247 SjöSS Leif Dehlén 1.254 10:15:00 11:16:25 1:01:25 1:17:01 3.0
4 E Karukera First 40 162 CSS Ola Sandell 1.394 10:15:00 11:13:23 0:58:23 1:21:23 4.0
5 E Minipilen Aphrodite 22 44 CSS Magnus Olofsson 1.035 10:15:00 11:38:49 1:23:49 1:26:45 5.0
6 E Nike J24 5 CSS Jessica Lindkvist 1.108 10:15:00 11:53:09 1:38:09 1:48:45 6.0
Andra seglingen

Direkt efter starten vred vinden markant mot V så det såg ut som att båtarna sträckte mot lovartmärket och tävlingsledningen övervägde om banändringen skulle göras med lovart eller lämärket. När vinden sedan avtog övervägdes att annullera seglingen men vind kom tillbaks och lämärket flyttades åt NO varefter seglarna underrättades i samband med första lovartsrundning. Vinden varierade både i styrka och riktning. Vid de första båtarnas andra och sista lärundning förberedde seglingsledningen avkortning vid sista lovartsrundningen men vinden återkom igen och start/målbåten återvände snabbt till den utlagda start/mållinjen. Det blev en mycket chansartad segling för deltagarna men den fullbordades på ett så rättvist sätt som omständigheterna tillät.

Start: Start 1, Finishes: Place, Time: 12:40:00, Distance: 3 nm, Course: lä-lovartmärke kurs 10 grader, Wind dir: vridande ca 340 grad, Ave wind: 2.5 m/sec
Rank Fleet Boat Class SailNo Club HelmName CrewName LYS Start Finish Elapsed Corrected Points
1 E Farbro Bosse 707 40 CSS Mikael Andersson 1.083 12:40:00 14:01:51 1:21:51 1:28:39 1.0
2 E Minipilen Aphrodite 22 44 CSS Magnus Olofsson 1.035 12:40:00 14:07:16 1:27:16 1:30:19 2.0
3 E Mejt V X-99 247 SjöSS Leif Dehlén 1.254 12:40:00 13:55:50 1:15:50 1:35:06 3.0
4 E Meanmachine3 CB66 54 KSS Claes Källqvist 1.175 12:40:00 14.02.52 1:22:52 1:37:22 4.0
5 E Nike J24 5 CSS Jessica Lindkvist 1.108 12:40:00 14:12:13 1:32:13 1:42:11 5.0
6 E Karukera First 40 162 CSS Ola Sandell 1.394 12:40:00 13:54:40 1:14:40 1:44:05 6.0
Tredje Seglingen

Sista seglingen startades med lite förkortat tidsmellanrum från andra seglingen med acceptans från sista båt i mål. Nu hade sjöbrisen givit sitt tillskott i luftrörelserna och vi hade en stabil vind. Seglarna presterade i denna segling en start som överträffade de tidigare rejält, alla båtar invid startlinjen när skottet gick. Bäst startade segrande 707 besättning som stack stäven över startlinjen invid lovartmärket inom den första sekunden efter startskottet.

Start: Start 1, Finishes: Place, Time: 14:40:00, Distance: 3.5, Course: lä – lovart kurs cirka 240 grader, Wind dir: SW – WSW, Ave wind: 4
Rank Fleet Boat Class SailNo Club HelmName CrewName LYS Start Finish Elapsed Corrected Points
1 E Farbro Bosse 707 40 CSS Mikael Andersson 1.083 14:40:00 15:26:46 0:46:46 0:50:39 1.0
2 E Mejt V X-99 247 SjöSS Leif Dehlén 1.254 14:40:00 15:21:15 0:41:15 0:51:44 2.0
3 E Meanmachine3 CB66 54 KSS Claes Källqvist 1.175 14:40:00 15:24:29 0:44:29 0:52:16 3.0
4 E Karukera First 40 162 CSS Ola Sandell 1.394 14:40:00 15:18:52 0:38:52 0:54:11 4.0
5 E Nike J24 5 CSS Jessica Lindkvist 1.108 14:40:00 15:30:32 0:50:32 0:55:59 5.0
6 E Minipilen Aphrodite 22 44 CSS Magnus Olofsson 1.035 14:40:00 15:37:02 0:57:02 0:59:02 6.0

www.crsss.nu
Sailwave Scoring Software 2.5
www.sailwave.com

Succé för 2:a Onsdagsseglingen!

I strålande sol och underbar sommarvärme kom hela nio startande till årets andra onsdagssegling. Fantastiskt roligt, vi får hoppas att den trenden håller i sig! Vinden överraskade i början men avtog sedan mer eller mindre helt så vi kunde njuta av en spegelblank Vänersjö badandes i kvällssol lite längre. Inte helt fel.

Här kommer Lars Åkes härliga summering av kvällen:

Den 2:a onsdagsseglingen för säsongen samlade 9 båtar till start. Jätteroligt
med så många startande båtar, det var länge sedan. Vädret denna onsdagkväll var
för fint för ett seglingsrace. Solen sken och vinden var svag och växlande.
Alla lyckades komma runt banan och får en placering. Segarare blev Magnus
Olofsson i en Aphrodite 22. 2:a Mikael Andersson, 707. 3:a André Henriksson,
Rush 31. 4:a Svante Persson, Cumulus. 5:a Jessica Lindqvist, J24. 6:a Lars-Åke
Andersson, Compis 97. 7:a Lars Lundblad, Compis 97. 8:a Gunnar Roswall,
Comfortina 32. 9:a Ulf Björfelt, Omega 36.

Snart kommer serien i sin helhet att publiceras, håll utkik!

Resultat Fastingen Race 2012

Många var kallade, få var utvalda och ännu färre startade. Trots perfekta förhålladen startade bara tre båtar. Lars Åke har som vanligt skrivit en härlig rapport:

Hej.

Under lördagen gick segeltavlingen Fastingrace av stapeln. Som vanligt för
denna propagandasegling så gick starten vid CSS och sedan ut till Sandviken och
därefter in till Kroksvikslyktan och ut till målet vid CSS. 3 båtar till start.
I en vind som var perfekt, sydlig ca 4-7 m/s och en sol som tittade fram
emellanåt, så segrade Mikael Andersson i en 707. 2:a André Henriksson, Rush. 3:
a Gunnar Roswall, J24.

Ha det så gött hälsar Lars-Åke Andersson, CSS.

Det här med biodiesel..

Självklart vill vi alla bidraga till en renare och friskare planet. Det finns olika sätt, bra och dåliga. Att tanka diesel vid en mack och sedan tanka ”bil-dieseln” i båten är ett dåligt sätt. Den högre andelen biologiska tillsatser bildar slemskikt i båttanken samt främjar tillväxten av alger. Detta leder förr eller senare till bränslestopp och motorhaveri. Sedan förra säsongen finns en dieseltapp vid Kapurja. Det lönar sig verkligen att tanka där. Miljön kompenseras bäst genom att segla mer (såklart) 🙂 Källsortera avfallet ombord, använda tratt eller annat hjälpmedel när utombordare ska tankas, fiska din egen middag är enkla sätt att värna om miljön istället för att tanka din båt med miljödiesel.