Skrovmålet är ett nationellt samverkansprojekt för en giftfri miljö som leds av Transportstyrelsen. Nu har man släppt en efterlängtad rekommendation om hur en båtbotten ska saneras från otillåten biocidfärg. Skrovmålet beskriver lämpliga saneringsmetoder av båtskrov och vad man behöver göra för att saneringen ska ske på ett säkert sätt. Dessa metoder är slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra samt gelbehandling med skrapa. De skyddsåtgärder som rapporten behandlar är exempelvis hur man ska täcka marken under båten, båtens sidor för att skydda mot väder, personlig skyddsutrustning och att man ska hantera avfallet som farligt avfall. |
Fortfarande oklart när sanering ska ske Skrovmålets rekommendation ger tyvärr enbart svar på frågan hur en båt ska saneras, men inte när den ska saneras. Det kommer även fortsättningsvis vara en fråga som beslutas av respektive kommun. Enligt vad Svenska Båtunionen erfar har Naturvårdsverket fått i uppdrag att ta fram vägledning till kommunerna.Svenska Båtunionens miljökommitté kommer nu att noga läsa igenom rapporten och analysera vilket behov av stöd till båtförbund och båtklubbar som kommer behövas.Ladda ned rekomendationerna i Skrovmålet här (PDF). |
-
Kalender
sep1tisheldag Uppdatera AvfallshanteringsplanUppdatera Avfallshanteringsplansep 1 heldagAvallshanteringsplanen skall uppdateras vart 3: år Dokument finns under Styrelsens sida på hemsidan.sep1lörheldag Uppdatera AvfallshanteringsplanUppdatera Avfallshanteringsplansep 1 heldagAvallshanteringsplanen skall uppdateras vart 3: år Dokument finns under Styrelsens sida på hemsidan.sep1onsheldag Uppdatera AvfallshanteringsplanUppdatera Avfallshanteringsplansep 1 heldagAvallshanteringsplanen skall uppdateras vart 3: år Dokument finns under Styrelsens sida på hemsidan.sep1lörheldag Uppdatera AvfallshanteringsplanUppdatera Avfallshanteringsplansep 1 heldagAvallshanteringsplanen skall uppdateras vart 3: år Dokument finns under Styrelsens sida på hemsidan.